varken

Grote bedrijven uiten zich weinig diervriendelijk

’s Werelds grootste bedrijven tonen weinig verantwoordelijkheid voor dierenwelzijn. Dat is de tragische conclusie van het onderzoek dat ik deed samen met Muel Kaptein aan RSM Erasmus Universiteit Rotterdam. Minder dan de helft van de ‘Fortune Global 200’ hebben op hun website iets staan over verantwoordelijkheid voor dieren.

Hoewel alle grote bedrijven veel invloed hebben op dieren, tonen ze in dit opzicht weinig verantwoordelijkheid. 53% van de 200 grootste bedrijven ter wereld schrijven op hun website niets over verantwoordelijkheid voor dieren. Gezien de omvang van hun websites, geeft dit een indruk van hun communicatie over het onderwerp en het belang dat ze eraan hechten.

De meest verantwoordelijke bedrijven

De bedrijven die in hun communicatie de meeste verantwoordelijkheid voor dieren tonen zijn Bayer, Unilever, Nestlé, Royal Bank of Scotland Group, Tesco en Procter & Gamble. Bedrijven die dierlijke producten verhandelen of zelf dieren houden tonen meer verantwoordelijkheid voor dieren dan andere bedrijven. Maar er zijn ook uitzonderingen. Enkele bedrijven die dierlijke etenswaren verkopen, lijken het publieke debat over de omgang met dieren in de vee-industrie totaal te negeren, en geven geen enkel teken van verantwoordelijkheidsgevoel.

Anderzijds zijn er ook bedrijven die vanuit een onverwacht gezichtspunt verantwoordelijkheid tonen. Royal Bank of Scotland, bijvoorbeeld, schrijft in het kader van huisdierverzekeringen uitgebreid over goede zorg voor huisdieren. StateFarm stelt dierenwelzijnseisen aan bedrijfsuitjes naar dierentuinen en circussen. USPS doet geen zaken met klanten die dieren misbruiken voor vermaak.

Gemiste kans

Het viel ons op dat bedrijven die zich wel uitspreken over hun verantwoordelijkheid voor dieren dit vaak doen in relatief onbelangrijke webdocumenten, zoals blogs, projectbeschrijvingen en nieuwsberichten, en niet in belangrijkere documenten als gedragscodes, beleidsdocumenten en jaarverslagen. Een gemiste kans! Als je verantwoordelijkheid neemt voor de impact die je als bedrijf hebt op dieren, en je kiest ervoor om daarover te communiceren, waarom zou je er dan niet heel duidelijk over zijn, en erover schrijven in je MVO-rapport? Dat zou het bedrijf transparanter en meer accountable maken als het gaat om dierenwelzijn.

Lessen voor bedrijven

Als onderzoekers zijn wij van mening dat meer bedrijven zouden moeten erkennen dat dierethiek bij maatschappelijk verantwoord ondernemen hoort. We raden alle bedrijven dan ook aan om goed stil te staan bij hun verantwoordelijkheden voor dieren. Dit kan met behulp van de techniek die we in ons onderzoek presenteren, de Commitment to Animals-score (CAN score). Als je in je communicatie opneemt waar je als bedrijf voor staat, en wat je bereikt op het gebied van dierenwelzijn, zal dat een stimulans zijn voor iedereen binnen het bedrijf om ook echt verantwoordelijkheid voor dieren te nemen. Zo kun je je als bedrijf ook in dat opzicht verantwoorden. En daarnaast is het natuurlijk beter voor de dieren.

Dit bericht verscheen in het Engels op de website van de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Het volldige onderzoeksverslag is te vinden op het Social Science Research Network onder de titel: ‘The Ethical Responsibility of Companies toward Animals: A Study of the Fortune Global 200’.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>